Thursday, January 3, 2008

Isu Penyingkiran pelajar tahun 1 di kolej kediaman ke-11: "Saya Jamin Anda Selamat"

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan penyingkiran para pelajar tahun pertama di kolej kediaman ke 11. Lebih menyedihkan, penyingkiran mereka merupakan suatu tidakan yang diambil tanpa pengetahuan pihak bonda Naib Censelor mahupun ayahanda Timbalan Naib Caselor Hal Ehwal Pelajar & Alumni.

Jesteru, berdasarkan tindakan pantas serta beberapa mesyuarat yang dijalankan bersama pihak pentadbiran universiti, saya dan rakan-rakan di dalam MPMUM yang lain memberikan jaminan kepada semua para pelajar tahun pertama yang telah disingkirkan daripada kolej kediaman tersebut bahawa anda mempunyai hak untuk menginap di kolej kediaman tersebut selama setahun. Berdasarkan kes ini, saya nyatakan bersama kronologi isu berkenaan bermula dari awal.

16-19 November

Mengadakan pertemuan bersama penegetua, Dr. Abdul Jalil Othman sebaik sahaja senarai nama dikeluarkan oleh pihak pentadbiran kolej untuk berbincang mengenai tindakan kolej kediaman menyingkirkan mereka tanpa alasan yang kukuh. Mengadakan beberapa siri pertemuan bersama para pelajar yang dinafikan hak mereka sebagai usaha menyelesaikan masalah terbabit.

19 November 2007

Sebagai salah seorang daripada Ahli Majlis Tertinggi MPMUM, saya telah menghantar suatu surat bantahan kepada Ayahanda Timbalan Naib Caselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni ,Prof. Madya Dr. Azarae Haji Idris memohon agar para pelajar tahun pertama ini diberikan hak untuk menginap selama setahun di kolej kediaman tersebut.

20 November 2007

Menghantar surat bantahan yang sama kepada ayahanda Timbalan Naib Canselor Akademik & Pengantarabangsaan berhubung isu yang sama. Ini kerana tindakan penyingkiran terbabit akan menjejaskan reputasi akademik para pelajar berkenaan disebabkan tekanan dan masalah tersebut. Surat bantahan yang sama juga telah dihantar oleh NYDP 1 yang juga Pengerusi HEWA, saudari Kyairiah Samsuddin berhubung isu yang sama.

20-23 November 2007

Mengadakan pertemuan bersama Pegawai Hal Ehwal Pelajar, Puan Rosnah membincangkan isu yang sama supaya tindakan segera diambil.

24 Disember

Membangkitkan isu yang sama ketika mesyuarat MPMUM bersama ayahanda TNC HEPA yang bermula pada pukul 1.30 petang. Para pelajar tahun pertama yang disingkirkan tersebut adalah terdiri daripada pelajar Akademi Pengajian Islam dan Fakulti Undang-undang.

26 Disember 2007

Pertemuan MT MPMUM bersama ayahanda pengetua untuk menyeleasikan masalah tersebut

31 Disember 2007

Jaminan pihak kolej kediaman kepada para pelajar tahun 1 untuk menginap semula disampaikan kepada Exco MPMUM yang juga wakil Fakulti Undang-undang, Saudara Gary.


AHMAD SHAHIR B ABDUL AZIZ
AHLI MAJLIS TERTINGGI MPMUM / KETUA UNIT PENYELIDIKAN PMIUM

www.mahasiswakini.blogspot.com

No comments: